Od wczoraj Mevo jest już w Kartuzach. Dzisiaj po południu uroczyste uruchomienie Systemu Roweru Metropolitalnego miało miejsce w Sopocie. W wydarzeniu uczestniczył także Mieczysław Grzegorz Gołuński, Burmistrz Kartuz.

Instrukcja obsługi Mevo (wejdź).

Zobacz artykuł (tutaj).

Mevo w Kartuzach - zdjęcia pokażemy wkrótce w osobnym artykule.

Stacje w Kartuzach znajdują się: przy pływalni, przy Kolegiacie Kartuskiej, przy Dworcu Integracyjnym, przy Ośrodku Zdrowia (ul. Mściwoja II) oraz na parkingu (obok Placu Św. Brunona).



Największy w Europie a zarazem najnowocześniejszy system rowerów publicznych składających się w całości z rowerów wspomaganych elektrycznie właśnie wystartował! W 14 miastach i gminach Obszaru Metropolitalnego Gdańsk – Gdynia – Sopot można korzystać z 1224 rowerów, a wkrótce ta liczba wzrośnie do 4080!


– 4080 rowerów ze wspomaganiem elektrycznym to prawdziwie europejski sukces współpracy metropolitalnej – mówi Aleksandra Dulkiewicz, Prezes Obszaru Metropolitalnego Gdańsk – Gdynia – Sopot. – Do tej pory to Madryt mógł się cieszyć największym systemem z rowerami elektrycznymi, mając ich nieco ponad 2000. W Barcelonie w tym roku cieszą się z rozbudowania systemu do 1000 rowerów elektrycznych. Jesteśmy dumni, że czwarta największa metropolia w Polsce będzie miała największy system rowerów ze wspomaganiem elektrycznym w całej Europie.

Rower metropolitalny dla Kartuz to prawdziwy przełom, gdyż jest pierwszym systemem komunikacji miejskiej w Kartuzach – mówi Mieczysław Grzegorz Gołuński, Burmistrz Kartuz. – Zaplanowaliśmy 5 stacji rowerowych w różnych częściach miasta, dzięki czemu korzystanie z roweru będzie bardzo wygodne dla wszystkich mieszkańców dojeżdżających do dworca nowymi ścieżkami powstałymi w ramach projektu budowy węzła integracyjnego. Dodatkowo będzie ułatwieniem dla turystów przyjeżdżających do nas PKM – będą mogli kontynuować swą podróż rowerem. Dzięki udziałowi w projekcie Mevo czujemy się jeszcze bardziej częścią Metropolii.


Wypożyczenie i zwrot roweru będzie proste i intuicyjne. Mevo można wypożyczyć przy użyciu aplikacji (skanując kod QR), karty zbliżeniowej (po dodaniu jej do konta użytkownika, przykładając do komputera pokładowego) lub kontaktując się z Biurem Obsługi Klienta. Rower oddajemy zamykając zamek O-Lock i tym samym blokując tylne koło roweru. Abonament miesięczny w ramach którego będziemy mogli korzystać z roweru 90 min. dziennie kosztuje 10 zł, zaś roczny – 100 zł. Po przekroczeniu tego czasu opłata za każdą minutę wynosi 5 gr. Jeśli nie chcemy korzystać z opłat abonamentowych możemy korzystać z opłaty minutowej. Wyniesie ona 10 gr/1 min.


W 14 miastach i gminach regionu rozmieszczono 660 stacji rowerowych. Można na nich wypożyczyć i zwrócić rower bez dodatkowych opłat. Dzięki zastosowaniu systemu IV generacji istnieje też możliwość zwrotu roweru również poza punktami postoju. Naliczana jest wtedy dodatkowa opłata w wysokości 3 zł. Ważne, by zrobić to w obrębie strefy użytkowania (granice poszczególnych miast), by było to miejsce ogólnodostępne i by zwrócony rower nie zagrażał innym użytkownikom drogi, nie blokował przejścia ani przejazdu. Tak zwrócony rower może wypożyczyć inny użytkownik. Jeśli odprowadzi go na stację, otrzyma bonus – 2 złote doładowania konta.

- Mevo to realny dowód na funkcjonowanie metropolii na Pomorzu  – mówi Mieczysław Grzegorz Gołuński, Burmistrz Kartuz. – Miasta  wspólnie wypracowały w drodze kompromisu jeden sposób działania systemu, jego rozwiązania i standardy wizualne dla rowerów i stacji, jeden system rozliczeń oraz przekazały zarządzanie systemem jednej instytucji – Biuru Metropolii. Mevo jest żywym przykładem na to, że wprowadzenie zharmonizowanego systemu transportu zbiorowego w Metropolii jest możliwe.


Z MEVO mogą korzystać mieszkańcy i turyści odwiedzający Gdańsk, Gdynię, Sopot, Tczew, Puck, Redę, Kartuzy, Sierakowice, Somonino, Stężycę, Władysławowo, Żukowo, Pruszcz Gdański i Rumię. Na początek do dyspozycji są 1224 rowery. Napęd wszystkich jest wspomagany elektrycznie – oznacza to, że silnik bierze na siebie tyle wysiłku, ile wkłada rowerzysta. To szczególnie wygodne przy ruszaniu i podjazdach pod górę.

 – Roweru elektrycznego nie należy mylić ze skuterem. Tu wciąż aktywny udział rowerzysty jest niezbędny. Dzięki silnikowi elektrycznemu zwiększa się jednak zasięg jednośladu. Ci, którzy bez wysiłku na zwykłym rowerze pokonywali kilka kilometrów, teraz bez obaw mogą się wybrać na kilkunastokilometrową przejażdżkę. To znacznie wygodniejsze przy codziennych przejazdach – mówi Robert Lech, prezes Nextbike Polska.

MEVO to jeden z pierwszych w Polsce systemów rowerowych dostępnych przez cały rok. Docelowo system będzie składał się z 4080 rowerów. W okresie zimowym (grudzień – luty) liczba dostępnych rowerów będzie zmniejszona do 1224 sztuk.


Projekt współfinansowany jest ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Pomorskiego na lata 2014-2020. Dofinansowanie ze środków unijnych wynosi 17 mln 218 tys. 259 zł.


Tekst: OMGGS, oprac. UM Kartuzy, fot. OMGGS, UM Kartuzy